måndag 12 april 2010

Måndag

Den bleka och disiga kallvärmen som denna dag uppvisar är nog mitt favoritvårväder. Jag får skogslängt och utomlandskänsla, ungdomsnostalgi och nutidseufori - allt i en salig, härlig vårblandning.

Efter besök med prat och skratt hos fina tant Ingrid går man så långa vägen hem via skuggfläckiga Årstaviken och förundras över att de isflak som klirrade igår är borta i dag. Och en tös fotar en ensam blåsippa, och jag tänker på hur vi bar hem de kortskaftade vårtecknen som vi grävt fram under löven och pulade ned i snapsglas - jo, för i Jämtland är de inte fridlysta.

Hemma väntar ett tvättberg, och jag är skakig av blodsockerfall eftersom tant Ingrid bjuder på starkt kaffe, tigerkaka och wienerlängd klockan tio på förmiddagen och vem är jag att tacka nej till sånt.

Så det blir studentlunch, det vill säga bruten spaghetti med makrillsås och parmesan och sedan får disken stå eftersom studenten är både överårig och trött.

Lyssnar vidare.

3 kommentarer:

Elisabet. sa...

Och här är det extrapris-kort-datum-lammstek i ugnen och jag medan jag otåligt väntar på att steken ska bli klar, tar jag mig en bit mandeltårta som uppenbarade sig på kylskåpets översta hylla.

Halleluuuja!

Kajsa sa...

Ja, det var sånt där härligt semester-i-ett-lite-smoggigt-Paris-väder igår, ljuvligt! Några blåsippor har jag inte sett än, men jag spanar varje dag på väg hem från t-banan. Snart så!

Din stunentlunch är en av mina favoriter när jag är själv hemma och vill ha snabbt käk. Med tillägg av hackad rödlök och tabasco. Gott!

Annaa M sa...

Åh, jag förstår precis vad du menar! När jag kom ut i måndags förmiddag tänkte jag direkt; det luktar Irland. Aprilmorgon i West Cork, klart och kallt men med ett lätt dis och en svag rökdoft. Väldigt mycket annat som fattades, bergen, havet, baksmällan, ungdomen, framtiden... Påskliljorna stötte jag däremot på längre fram på dagen. Visserligen precis utplanterade, men ändå.