söndag 19 september 2010

Sverige är ett land som andra

Jag är givetvis lika deppig som många andra över att vi nu får ett främlingsfientligt parti i riksdagen. Men det ligger något nästan rörande förmätet i den sårade oskulden. fläckfri är väl inte vår historia?

Nu kom den så kallade verkligheten i kapp. Främlings-, bildnings- och kulturfientliga partier finns i många parlament och nu också här. Så funkar demokratin, åtminstone i proportionella valsystem.

Jag hoppas jag slipper vara orolig över att andra partier ska göra taktiska förflyttningar och grumliga realpolitiska uppgörelser för att säkra egen makt. Och så undrar jag hur SD ska få ihop 20 kammarfähiga ledamöter till riksdagen.

6 kommentarer:

Fru Decibel sa...

Jag undrar också om det verkligen finns 20 st som är kammarfähiga. Fint ord! Skulle man kunnat infiltrera och sabotera? Lite sent påtänkt kanske....

cruella sa...

Möjligen kommer de ganska framgångsrikt att sabotera för sig själva. Lyckas de skumma av 20 någorlunda kammade typer till riksdagen återstår ändå många pallar att fylla ute i landets kommunfullmäktige...

Något maktskifte blev det inte hos er i alla fall.

Kajsa Bergman Fällén sa...

I vår kommun verkar SD få 1 eller 2 mandat. Ingen jag har pratat med av alla politiskt engagerade här har en aning om vilka de är som står på SDs lista. Frågan är om de dyker upp ens? Vi får väl se...

Cecilia N sa...

Här var det en som nyss visade opp sin nuna i lokaltidningen och sa att han ska vara för SD lokalt. Och tydligen fick han ett mandat också.

Men i artikeln lät han ungefär som en nyss inringd springvikarie som knappt vet vad det går ut på.

Kajsa Bergman Fällén sa...

Det blir spännande det här.

Miss Gillette sa...

(Nu är jag långt på efterkälken, men hoppas kunna lägga in överväxeln på sagda åkdon. Och den här postningen är ju inte inaktuell.)

Lite märkligt är det ändå att inte de etablerade partierna har tagit folks uppenbara missnöje på allvar. Att så många har röstat på SD tror jag tyder mer på att man tagit fasta på den anda av att "ta itu med" som SD utstrålar. Att det är ett vagt och diffust begrepp har vi ju redan sett -- invalda som plötsligt läst det finstilta och blivit bestörta över vad där står -- så nog skulle det har varit vettigt med debatt/dissekering av partiprogrammet. I god tid. Nu blir det jobbigare att backa tillbaka.