måndag 8 februari 2010

Hög på vinter

Och några ordentligt pålitliga minusgrader ska det vara, i alla fall så länge det är februari och det inte är någon riktig mening med vårvintersolen.

Just nu är det mulet, men i morse lyste solen blek bakom tunna moln på en ljusblå himmel. Prisa då vem som helst som är värd det för att jag har ett jobb som tillåter att jag tar skidorna under armen en alldeles vanlig måndag morgon och sätter fart mot Nackareservatet.

Väl där var det nästan bara jag. Klockan var ju bara nio, så hundägarna hade väl inte hunnit ut på promenad nummer två än.

Tystnad. Kritvit snö. Rimfrost i träden. Och vindlande spår över sjöarna. Det händer något i mig när ljudet av skidorna är det enda som hörs.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Visst är det vackert med snö men vintern är inte min årstid. Den tidiga hösten kommer på första plats. Svampplockning rockar fett.

cruella sa...

Jag är så wishy-washy (eller lyckligt lottad i min generositet?) att jag för det mesta gillar den innevarande årstider bäst! Kanske har att göra med bristande fantasi.

Nej, inte nödvändigtvis. Det finns helt enkelt så mycket trevligt att göra alla årstider så jag njuter hela året:-)