tisdag 17 maj 2011

Allmän skärpning

Fransmän har en lättsinnig inställning till otrohet och utomäktenskapliga eskapader, särskilt när det gäller män på prominenta poster. Okej. Men mina vänner, DSK är anklagad för sexuellt övergrepp och försök till våldtäkt. Det är en helt annan ball park. Det ena är skral privatmoral; det andra är kriminellt.

Låt vara att det franska etablissemanget ser diffusa skillnader däremellan, eller kanske rentav inte orkat fundera över skillnaden mellan uppvaktning och sextuella trakasserier, handgriplig uppskattning och övergrepp. Men Erik Helmerson, DN:s nye ledarskribent, gör samma obetänksamma koppling, likaså TV-nyheterna igår kväll.

Väldigt obehagligt och väldigt talande.

3 kommentarer:

Elisabet. sa...

Jag har tänkt samma sak .., faktiskt tycker jag t.om. att Nordegren i P1 var på gränsen att raljera lite över fransosens tjusartag.

Läste också kommentarerna i någon av dom stora tidningarna på nätet. Skrämmande, var ordet. Mest män som menade att detta ju var ett påhitt av städerskan.

cruella sa...

De uttalade konspirationsteorierna och kvinnohatet får vara helt för min del. Räckte så bra när Assanges tillskyndare var i farten.

Nordegren lyssnar jag aldrig på, tycker ofta han är rätt platt för att inte säga lite dum.

ullrika sa...

Den enda jag hört - på TV - som framförde kritik mot vad han gjort var en fransk man i ett på gatan-reportage. Han sa ungefär "alla vet ju att XX är en kvinnotjusare, men det här är verkligen att gå över gränsen". Efter detta har jag hört mycket lite kritik - desto mer fjantig konspirationsteori.