måndag 20 april 2009

Dekis

Visst är det lite dekis att öppna en flaska vin halv tio en söndag kväll? Men jag hävdar att allt beror på kontexten.

Först flitig i källarförrådet hela dagen. Två säckar släng, imponerad läsning av gamla universitetsuppsatser (ha alltid en liten pall till reds för den händelse att intressanta saker dyker upp som måste utforskas och avnjutas på stället), nostalgiskt snyft över små barnplagg och tufsiga teckningar.

Sedan blåsig promenad med maken, jag mirakulöst omklädd från lortiga jeans, raggsockar i för stora sandaler och promotion-t-shirt till mönstrade strumpor, promenadskor a la engelsk ungmö, kjol och den där för kalla vårkappan. På Moldaus uteservering lyste fortfarande den något bleknosiga solen så vi pausade där för en eftermiddagsöl och en pratstund som kunde ha ägt rum för en herrans massa år sedan, då vi ännu inte satt oss i familjeklistret. Eller vad man säger.

Frusen blev jag hur som helst. Det ska man ju bli om våren. Och då kommer vi till kontexten: ett varmt bad, tända ljus, japansk rökelse och ett glas chardonnay.

Pricken över söndags-i:et.

5 kommentarer:

Fru Decibel sa...

Sidenpyjamasen fladdrar i kulisserna....

Cecilia N sa...

Jag missade "en söndag kväll" och kunde inte för mitt liv förstå hur du kunde sitta i förrådet hela dagen och gå på promenad och klockan inte var mer än halv tio -på förmiddagen.

Dock verkar det vara en härligt grandios avslutning på dagen.

Ville jag vore med badkar i ett renoverat badrum ...

Christina sa...

Japp. SÅ ska en söndag dras! Och det där med pallen intill bgamla kartonger ... borde vara installerat en sittplats i varje förråd.

Annaa M sa...

Tycker också absolut söndag kväll är lämpligt för ett eller två glas vin. Gjorde jag själv i söndags! Fast utan ljus, bad och rökelse. Sånt är inte min grej!

Ullah sa...

Det skall till en god matbit också!!!