lördag 9 augusti 2008

Nice

Jag är en kosmopolit i vardande. I går reste jag med Lapplandståget från Hässleholm till Stockholm. Tåget finns inte ens på den gula avgångstabell som finns uppsatt på varenda järnvägsstation och när så småningom stånkade in på perrongen, fyra minuter efter det 100 procent dyrare X2000-tåget med destination Stockholm, var det med snöplog framtill. Våra platser var i kupé och allt kändes på det hela taget som en tågluff på 80-talet. Min son som har åkt mycket tåg men inte ens var påtänkt på den gamla goda tiden kom tillbaka från restaurangvagnen och meddelade att han genast kommit att tänka på Hercule Poirot. Ett Riktigt Tåg med andra ord, med avgång en gång i veckan från Malmö och Göteborg. Medge att det inte riktigt doftar 2008 om det upplägget.

Nå, hem kom vi alltså i kvällningen. Och lika ljuvligt som det är att möta Sommar-Skåne i juni är det att återse Stockholm i augusti.

Nice. I morgon bär det i väg för en veckas språkkurs med tillhörande Medelhavsbad, strandpromenader, vin och sång höll jag på att säga, men det får väl räcka med överdådiga måltider ett par tre gånger om dagen. Jag är så fräck så jag helst hade velat ha några dagar till att varva ned och upp igen inför avfärd - men man kan möjligen inte få allt här i världen.

A bientôt från sydligare nejder!

3 kommentarer:

Cecilia N sa...

Det förklarar en del. (Se annat ställe.) Jag hann nog aldrig fram till din blogg igår, ser det ut som.

Have a nice time in Nice! (Står antagligen något liknande på deras souvenirt-shirts.)

(Undrar hur jag skulle ta mig ut i Frankrike, eller snarare min väligendammade franska.)

Anonym sa...

Åh, ett Riktigt Tåg! Jag vill också åka med det.

Elisabet. sa...

Ikvaell blir det BBQ haer paa internethotellet intill oss.
Paa ett anslag staar det att ...: Forget everything about your weight tonight!

Det tycker jag laater helt underbart!